Debatten om jordbrukets kooperativa omvandling
och den pågående klasskampen[*]
11 oktober 1955
Vårt nuvarande möte har varit en stor debatt.
Denna debatt rör frågan huruvida partiets allmänna linje
för övergångsperioden från kapitalism till socialism
är helt och hållet riktig eller ej. Denna partiomfattande
debatt utlöstes av frågan om vår politik för jordbrukets
kooperativa omvandling, vilken också er diskussion haft som mittpunkt.
Debatten täcker emellertid ett mycket brett ämnesområde,
som står i samband med det arbete, som utförs av departementen
för jordbruket, industrin, kommunikationerna, transporten, finanserna,
penningaffärerna, handeln, kulturen, utbildningen, vetenskapen,
folkhälsan o.s.v., med omvandlingen av hantverket och den kapitalistiska
industrin och handeln, kontrarevolutionärernas undertryckande,
de väpnade styrkorna och utrikespolitiken. Kort sagt, den berör
vårt arbetes hela räckvidd, partiets, regeringens, de väpnade
styrkornas och de folkliga organisationernas arbete. Det behövs
en stor debatt av detta slag. För ingenting liknande har förts
i vårt parti sedan den allmanna linjen antogs. Vi måste
utveckla denna debatt såväl på landsbygden som i städerna
så att vårt arbete inom varje sfär samt dess tempo
och kvalitet kommer att passa de uppgifter som den allmänna linjen
ställer och täckas av en omfattande plan. Nu ska jag tala
om ett antal frågor.
I. FÖRHÅLLANDET MELLAN JORDBRUKSKOOPERATIONEN
OCH DEN KAPITALISTISKA INDUSTRINS OCH HANDELNS OMVANDLING
Förhållandet mellan jordbrukskooperationen
och den kapitalistiska industrins och handelns omvandling, vilket är
förhållandet mellan de två uppgifterna att i allt väsentligt
och samtidigt genomföra den socialistiska omvandlingen av jordbruket
och den kapitalistiska industrin och handeln under en period av omkring
tre femårsplaner, är i själva verket förhållandet
mellan jordbrukskooperationen och bourgeoisin.
Vi tror att det, endast då förbundet mellan
arbetarklassen och bönderna under en grundlig socialistisk omvandling
av jordbruket gradvis befästs på en ny grundval, socialismens,
blir möjligt att klippa av alla band mellan bourgeoisin i städerna
och bönderna, att fullständigt isolera bourgeoisin och befordra
den kapitalistiska industrins och handelns grundliga omvandling. Syftet
med vår socialistiska omvandling av jordbruket är att avskära
kapitalismen från dess källa på den väldiga landsbygden.
Vi har ännu inte genomfört den socialistiska
kooperationen, arbetarklassen har ännu inte befäst sitt förbund
med bönderna på en ny grundval, och förbundet är
alltjämt inte stabilt. Bönderna är inte längre nöjda
med det förbund vi tidigare bildade med dem på grundval av
jordbruksrevolutionen. De börjar glömma de fördelar som
de inhöstade av detta förbund. De bör nu ges nya fördelar,
vilket betyder socialism. Bönderna har ännu inte uppnått
kollektivt välstånd, och spannmål och industriella
råmaterial är långtifrån tillräckliga. Det
är troligt att bourgeoisin under dessa omständigheter kommer
att hitta skäl till klagomål och angripa oss på denna
punkt. Men om några få år ska vi uppleva en helt ny
situation, nämligen ett förbund mellan arbetarklassen och
bönderna på ny grundval, ett förbund mera konsoliderat
än någonsin.
Det gamla förbundet för att bekämpa
godsägarna, störta de lokala tyrannerna och fördela jorden
var ett tillfälligt förbund. Efter en period av stabilitet
har det blivit instabilt. Efter jordreformen har en polarisering ägt
rum bland bönderna. Om vi inte har något nytt att erbjuda
dem och inte kan hjälpa dem att höja sin produktivitet, öka
sin inkomst och uppnå kollektivt välstånd, kommer de
fattiga inte längre att ha tilltro till oss och kommer att tycka
att det inte är någon mening med att följa kommunistiska
partiet. Eftersom de förblir fattiga sedan de fått jord,
varför ska de fortfarande följa er? Vad de välbärgade
beträffar, nämligen de som blivit rika bönder eller fått
det ganska bra, kommer de inte heller att ha tilltro till oss, och kommunistiska
partiets politiska riktlinjer kommer aldrig att falla dem i smaken.
Som ett resultat, kommer varken den ene eller den andre, varken de fattiga
eller de rika, att lita på oss, och arbetarnas och böndernas
förbund kommer att bli ganska ostadigt. För att befästa
detta förbund måste vi leda bönderna in på socialismens
väg och sätta dem i stånd att uppnå kollektivt
välstånd. Inte endast fattigbönderna utan alla bönder
måste uppnå välmåga och, vad mera är, de
måste bli mycket bättre ställda än dagens välbärgade
bönder. När landsbygden väl är kooperativ, blir
hela landsbygdsbefolkningens liv bättre och bättre allt eftersom
åren går, och det blir mera varuspannmål och mera
råmaterial för industrin. Då kommer bourgeoisin att
tystas och finna sig fullständigt isolerad.
Vi har nu två förbund, ett med bönderna
och ett med den nationella bourgeoisin. Båda är oumbärliga
för oss, och kamrat Chou En-lai har också talat om detta.
Vilken fördel har vi av vårt förbund med bourgeoisin?
Det sätter oss i stånd att erhålla mera fabriksvaror
att byta mot jordbruksprodukter. Det var just detta Lenin hade i tankarna
under en fas efter Oktoberrevolutionen. Eftersom staten inte hade några
fabriksvaror att sälja, vägrade bönderna att sälja
sin spannmål och ville inte ta emot blott och bart papperspengar
för den. Därför var det Lenins mening att den proletära
statsmakten skulle bilda ett förbund med statskapitalismen för
att säkerställa mera fabriksvaror så att den kunde ta
itu med de spontana kapitalistiska krafterna på landsbygden [1]
. Det är just för att säkerställa mera fabriksvaror
för att fylla böndernas behov och övervinna deras motvilja
att sälja sin spannmål och även en del av sitt industriella
råmaterial som vi har ingått ett förbund med bourgeoisin
och tills vidare avstått från att konfiskera de kapitalistiska
företagen. I stället har vi antagit en politik som innebär
att vi utnyttjar dem, begränsar deras verksamhet och omvandlar
dem. Det betyder att vi använder vårt förbund med bourgeoisin
till att övervinna böndernas motvilja att sälja sina
produkter. Å andra sidan litar vi till vårt förbund
med bönderna för att anskaffa spannmål och industriella
råmaterial som vi kan använda för att få bourgeoisin
under kontroll. Kapitalisterna har inga råmaterial medan staten
har det. Om de vill ha råmaterial måste de sälja färdigvaror
till staten och gå in för statskapitalism. Om de vägrar
att göra det kommer vi att neka dem råmaterial. I vilket
fall som helst kommer de att hållas i tygeln. Detta blockerar
den kapitalistiska väg som bourgeoisin önskar följa,
nämligen, öppnande av fria marknader, fri anskaffning av råmaterial
och fri försäljning av fabrikstillverkade varor, och kommer
dessutom att isolera bourgeoisin politiskt. Så påverkar
dessa två förbund varandra ömsesidigt. Av dessa två
är vårt förbund med bönderna det viktigaste, grundläggande
och primära, medan vårt förbund med bourgeoisin är
temporärt och sekundärt. För ett ekonomiskt efterblivet
land som vårt är båda förbunden för närvarande
oumbärliga.
Jordreformen gjorde det möjligt för oss att
bilda ett förbund med bönderna på demokratisk grund
och satte dem i stånd att få jord. Böndernas övertagande
av jorden var till sin natur en borgerligt demokratisk revolution, för
det gjorde slut på enbart det feodala ägandet, inte på
det kapitalistiska ägandet eller det individuella ägandet.
Detta förbund kom bourgeoisin att för första gången
känna sig isolerad. Vid Tredje plenarmötet år 1950 talade
jag emot att slå åt alla håll. Jordreformen hade ännu
inte genomförts i väldiga områden av landet, inte heller
hade bönderna helt och hållet kommit över på vår
sida. Då var inte rätta tiden att öppna eld mot bourgeoisin.
Efter jordreformen, när bönderna helt och hållet kommit
över på vår sida, var det möjligt och nödvändigt
för oss att inleda rörelserna mot de "tre onda"
och de "fem onda". Jordbrukskooperationen kommer att göra
det möjligt för oss att befästa vårt förbund
med bönderna på grundval av proletär socialism och inte
på grundval av borgerlig demokrati. Detta kommer att isolera bourgeoisin
en gång för alla och att underlätta kapitalismens slutliga
avskaffande. I denna sak är vi fullkomligt hjärtlösa!
I denna sak är marxismen verkligen grym och känner föga
förbarmande, ty den är fast besluten att utrota imperialismen,
feodalismen, kapitalismen och till på köpet småproduktionen.
I det avseendet är det bäst att inte ha mycket förbarmande.
En del av våra kamrater är för snälla, de är
inte tillräckligt hårda, med andra ord, de är inte så
marxistiska. Det är en mycket bra sak och även en betydelsefull
sak att utrota bourgeoisin och kapitalismen i Kina, ett land med en
befolkning på 600 miljoner. Vårt mål är att utrota
kapitalismen, att utplåna den från jordens yta och göra
den till ett ting som hör det förflutna till. Det som uppstår
i historien måste nödvändigt dö ut. Allting i världen
är en historisk företeelse; eftersom det finns liv, måste
det också finnas död. Såsom en historisk företeelse
måste även kapitalismen dö ut, och den har ett mycket
trevligt ställe att bege sig till, d.v.s. under jorden, för
att "sova" där.
Det nuvarande internationella läget gynnar vår
strävan att uppfylla den allmänna uppgift som övergångsperioden
ställer. Vi behöver tre femårsplaner för att i
allt väsentligt genomföra den socialistiska industrialiseringen
och den socialistiska omvandlingen. Vi måste sträva att säkra
oss denna tid för fredligt uppbygge. Tre av de femton åren
har redan förgått och på ytterligare tolv ska vi klara
jobbet. Det verkar troligt att vi ska vinna denna tid, och vi måste
sträva hårt för det. Vi bör fördubbla våra
ansträngningar i utrikespolitiken och uppbygget av det nationella
försvaret.
Under denna femtonårsperiod kommer klasskampen
här hemma och utomlands att bli mycket spänd. Vi har redan
sett att så är fallet. Vi har vunnit många segrar i
denna kamp och kommer att fortsätta att göra det. I den inre
klasskampen har vi under de senaste tolv månaderna gjort fyra
viktiga saker: ett, vi har bekämpat idealismen, två, vi har
undertryckt kontrarevolutionärer, tre, vi har avgjort frågan
om spannmålen, och fyra, vi har tagit itu med frågan om
jordbrukskooperationen. De strider som förts i dessa fyra frågor
var alla till sin natur strider mot bourgeoisin.
Vi har tilldelat den hårda slag och fortsätter
att ge den förkrossande slag.
Kampen mot idealismen har pågått i ett
år; den började med frågan om "Drömmen om
det röda rummet" och inneslöt kritiken mot Litterär
tidskrift och den därpå följande kritiken mot Hu Shih
och Liang Shu-ming. Vi måste genomföra en effektiv kampanj
mot idealismen, och vi ämnar ägna en period av tre femårsplaner
åt denna kamp. Under kampens lopp måste vi bygga upp stora
styrkor av kadrer, som är väl bevandrade i marxismen och den
dialektiska materialismen, så att breda skaror av våra kadrer
och vårt folk kan beväpnas med marxismens grundläggande
teorier. Vad undertryckandet av kontrarevolutionärer angår
planerar vi att ägna resten av detta år och hela nästa
åt arbetet med att rensa ut dem ur statliga fabriker och handelsföretag,
kooperativ och olika organisationer på härads-, distrikts-
och sockennivå, och likaså ur armékadrerna och fabriksarbetarna
— det vill säga ur ungefär tolv miljoner människors
led. Det kan, på tal om kontrarevolutionärer, synas som om
det inte finns många kvar och att man knappast ser till några,
men när vi undersöker saken, finner vi att de existerar och
vi har också nyligen spårat upp en bunt. Vi utkämpade
också en stor kamp i fråga om spannmålen. Bourgeoisin
använde spannmålsproblemet som en förevändning
för att angripa oss, och det dök också upp en ström
av rykten inom partiet, och vi svarade därför med att utveckla
kritik. Vi har fört många strider i fråga om jordbrukskooperationen,
och denna session har också koncentrerat sig på den. Vi
har satt igång väldiga strider i dessa fyra frågor,
slagit tillbaka bourgeoisins motstånd och offensiv och vunnit
initiativet.
Bourgeoisin är rädd för våra strider
mot dem i dessa frågor, och i synnerhet för vårt undertryckande
av kontrarevolutionärer. Vi har gjort ett bra arbete för att
undertrycka kontrarevolutionärer. I detta arbete måste vi
vara noga med kriterierna, om vi inte är det blir det mycket farligt.
Bara de som fyller kriterierna ska kallas kontrarevolutionärer,
det vill säga, vi måste gräva fram verkliga kontrarevolutionärer
och inte falska. Vi kan vänta oss fall av falska kontrarevolutionärer;
det är mycket svårt att utesluta den möjligheten. Men
vi kräver att det ska bli färre sådana fall, helst inga
alls. Kontrarevolutionärerna måste vara renodlade och omisskännliga
och fullständigt uppfylla kriterierna; vi får inte förorätta
oskyldiga människor. Å andra sidan kan en del kontrarevolutionärer
slinka igenom vårt nät. Ni säger att vi ska sopa bort
dem helt denna gång, men det är nog inte troligt. Fall där
de slinker undan är svåra att undvika, men vi bör göra
vårt bästa för att hålla antalet vid ett minimum.
II. SAMMANFATTNING AV DEBATTEN I FRÅGAN OM KOOPERATIONEN
Massornas talrika nyskapelser har skingrat många
illusioner och felaktiga åsikter om kooperationen inom jordbruket.
Denna gång har diskussionen löst ganska många frågor
som åtskilliga människor inte klart förstod för
ett par månader sedan.
Först har vi frågan om vad som är bäst,
en stor eller en liten utvidgning. Detta har varit en viktig fråga,
som skapat mycken tvist, men den är nu avgjord. Massorna kräver
en stor utvidgning och den allmänna uppgiften för övergångsperioden
kräver att jordbruket anpassar sig efter industrin; den syn som
är för en liten utvidgning är alltså felaktig.
För det andra, frågan om utvidgning är
möjlig i områden som befriades sent, bergsområden,
efterblivna socknar och områden som har drabbats av naturkatastrofer.
Nu är denna fråga avgjord. Den är möjlig på
alla sådana platser.
För det tredje, frågan om kooperativ kan
upprättas i de nationella minoriteternas områden. Det har
nu bevisats att de kan upprättas överallt där förhållandena
är mogna. På en del håll, som i Tibet, Taliang-bergen
och Hsiaoliang-bergen, där förhållandena ännu inte
är mogna, bör inga kooperativ upprättas.
För det fjärde, frågan om kooperativ
kan upprättas utan fonder, kärror och oxar eller utan de välbärgade
mellanbönderna. Nu har det också visat sig möjligt.
För det femte, har villfarelsen att "det
är lätt att upprätta ett kooperativ men svårt att
konsolidera det" skjutits i sank. Det är inte så lätt
att upprätta ett kooperativ och inte nödvändigtvis så
svårt att konsolidera det. Om ni envisas med att det är lätt
att upprätta men svårt att konsolidera ett kooperativ, talar
ni faktiskt för att upprätta få eller inga alls.
För det sjätte, frågan om kooperativ
kan upprättas utan jordbruksmaskiner. Åsikten att det måste
finnas maskiner innan kooperativ kan upprättas är inte längre
populär, men hänger ändå kvar. Denna villfarelse
kan också skjutas i sank.
För det sjunde, frågan huruvida alla dåligt
skötta kooperativ bör upplösas. Ett fåtal, som
definitivt inte kan fortsätta, kan naturligtvis återgå
till att vara lag för ömsesidig hjälp, men i allmänhet
bör de så kallade dåligt skötta kooperativen inte
upplösas, för de kan ta en vändning till det bättre
efter en kontroll.
För det åttonde, påståendet
"om ni inte sitter av hästen snabbt, löper ni risken
att bryta förbundet mellan arbetarna och bönderna", är
antagligen ett "argument" som kommer från centralkommitténs
byrå för arbetet på landsbygden. Denna byrå tillverkar
inte bara rykten utan också en hel rad "argument". Jag
tror att påståendet i stort sett är "riktigt"
— det är bara ett enda ord som behöver bytas mot två
andra: ordet "av" bör ändras till "upp på".
Kamrater i byrån för arbetet på landsbygden, ni ska
inte känna er nedstämda, för jag har godtagit nästan
alla era ord och bara ändrat ett. Skillnaden ligger i två
ord, meningsskiljaktigheterna mellan oss gäller bara två
ord — ni vill sitta av hästen medan jag vill sitta upp på
den. "Om ni inte snabbt sitter upp på hästen, löper
ni risken att bryta förbundet mellan arbetarna och bönderna",
och den risken kommer förvisso att uppstå.
För det nionde, anklagelsen att "det är
kooperativens fel att så många oxar har gått förlorade"
är inte helt i överensstämmelse med de verkliga förhållandena.
Huvudorsaken till att oxar har gått förlorade ligger inte
hos kooperativen utan i översvämningar, höga priser på
oxhudar och foderbrist; en del oxar är också för gamla
och måste slaktas.
För det tionde, det är fel att säga
att "grundorsaken till den spända situationen på landsbygden
är att det har upprättats för många kooperativ".
Den spända situationen på landsbygden i våras berodde
främst på spannmålsproblemet. Den så kallade
spannmålsbristen var i de flesta fall skenbar, och allt skriket
om den kom från godsägare, rika bönder och välbärgade
mellanbönder. Vi hann inte utföra någon bred propaganda
bland bondemassorna för att tillbakavisa det; dessutom fanns det
brister i vårt arbete beträffande spannmålen. Vi köpte
in tre och en halv miljon ton för mycket spannmål förra
året, eftersom vi inte riktigt visste hur mycket vi skulle köpa.
Nu rättar vi till det och planerar att köpa tre och en halv
miljon ton mindre. Detta kommer tillsammans med den goda skörden
i år att lätta på den spända situationen på
landsbygden.
För det elfte, finns det ännu ett talesätt
som går runt: "Kooperativens överlägsenhet kan
bestå endast i tre år." Detta är pessimistiskt.
Enligt min åsikt kommer deras överlägsenhet säkerligen
inte att begränsas till tre år, för socialismen kommer
att bestå en mycket lång tid. I framtiden, när socialismen
inte längre förkroppsligar det överlägsna, kommer
kommunismen med sin överlägsenhet att ersätta den.
För det tolfte, bör vi i nära framtid
upprätta ett antal kooperativ av avancerad typ? Tidigare var människor
inte klara över denna fråga, och den har tagits upp på
detta möte. Ett antal sådana kooperativ bör upprättas.
Hur många är det er sak att överväga.
För det trettonde, det är också fel
att säga att "inga kooperativ kan upprättas med djonker
och kärror dragna av djur". Som vi nu ser det bör också
de miljoner av arbetande människor som sysslar med transport medelst
djonker eller kärror dragna av djur, organiseras i kooperativ.
Vi har löst alla dessa frågor i ljuset av
era diskussioner. Det är en väldig framgång för
Centralkommitténs pågående plenarmöte.
III. FRÅGAN OM ALLSIDIG PLANERING OCH EFFEKTIVARE
LEDNING
Allsidig planering bör innefatta, för det
första, en plan för kooperativen, för det andra, en plan
för jordbruksproduktionen och för det tredje, en allomfattande
ekonomisk plan. En allomfattande ekonomisk plan för jordbruket
omfattar binäringarna, hantverken, ekonomiska företag av olika
slag, företag med mångskiftande uppgifter, nyodling av mark
i närheten och befolkningsomflyttningar, leverans- och försäljningskooperativ,
kreditkooperativ, banker, och stationer för teknikens popularisering
och så vidare, och likaså trädplantering på kala
berg och i byar. I synnerhet tror jag att skog bör odlas på
de kala bergen i norr, och utan tvivel kan detta göras. Har ni,
kamrater från norr, tillräckligt stort mod för det?
Även på många platser i söder behöver träd
odlas. Det vore fint, om vi inom ett antal år kunde få se
en rad områden i söder och norr klädda i grönska.
Detta kommer att bli till nytta för jordbruket, industrin och alla
andra områden.
Vilka övriga planer bör göras upp? En
plan för kultur och undervisning. Den bör omfatta att analfabetismen
utplånas, att grundskolor skapas, mellanskolor grundas och anpassas
till landsbygdens behov genom att några jordbrukskurser läggs
till läroplanen, populära broschyrer och böcker anpassade
till böndernas behov ges ut, ett nätverk av radiostationer
på landsbygden och filmvisningslag upprättas, kulturell verksamhet
och förströelser anordnas och så vidare. Det bör
också finnas planer att konsolidera och uppbygga partiets och
ungdomsförbundets organisationer, för kvinnoarbetet och för
undertryckandet av kontrarevolutionärer. Allt detta bör innefattas
i en allsidig plan.
Planer av följande slag bör göras upp:
1. En plan för ett bykooperativ. Varje kooperativ, hur litet det
än är, bör göra en plan och lära hur man gör
det. 2. En plan för en hel socken. Det finns över 220.000
socknar i landet, och var och en av dessa bör ha en plan. 3. En
plan för ett helt härad. Vi hoppas varje härad ska göra
en. En del häraden har redan gjort bra planer, som är intressanta
att läsa. Kamraterna där har frigjort sina sinnen, de trotsar
både himmel och jord och är inte fjättrade eller klavbundna,
och deras planer är dynamiska. 4. En plan för en hel provins
(eller autonoma områden eller landsbygdsområden som tillhör
en municip).
Här bör tonvikten läggas vid planer
för hela socknar och hela häraden. Vi bör gripa tag i
dessa två länkar, och ett antal planer av detta slag bör
snabbt arbetas fram. I varje provins bör till exempel planer för
tre eller fyra häraden göras och spridas som föredömen.
Planer för kooperativ omvandling bör fastställa
olika utvecklingstakt för olika områden. Det finns tre typer
av områden. Den första omfattar större delen av våra
landsbygdsområden, den andra en del av den mindre delen av våra
landsbygdsområden och den tredje återstoden. Över större
delen av våra landsbygdsområden bör utvecklingen äga
rum i tre vågor — det vill säga tre vintrar och vårar.
Dessa tre vågor består av denna vinter och kommande vår,
följande vinter och vår och slutligen vintern och våren
därnäst. Tre vintrar och vårar utgör tre vågor
— den ena rullar efter den andra, och mellan varje bör det
finnas ett avbrott. Det finns en dal mellan två berg, och det
finns en vågdal mellan två vågor. Denna första
typ av område kommer att i stort sett ha fullbordat omvandlingen
till halvsocialistiska kooperativ våren 1958. För den andra
typen av område — områden i Nord- och Nordöstkina
och likaså en del områden utanför städerna —
räcker två vintrar och vårar, eller två vågor.
Bland dessa kommer ett fåtal i stort sett att ha blivit kooperativa
nästa vår och sålunda når de målet i en
enda våg. Den tredje typen av område — återstoden
av den mindre delen av våra landsbygdsområden — kommer
att behöva fyra, fem eller till och med sex vintrar och vårar.
Då står ändå en del av de nationella minoriteternas
områden utanför: Taliangbergen och Hsiaoliang-bergen, Tibet
och andra nationella minoritetsområden där förutsättningarna
ännu inte är mogna och inga kooperativ bör grundas under
dylika förhållanden. Vad menas med att i grunden genomföra
halvsocialistisk kooperation? Att 70 till 80 procent av landsbygdsbefolkningen
har anslutit sig till halvsocialistiska kooperativ. Här finns lite
svängrum: 70 procent går bra, och 75 eller 80 eller något
mer än åttio procent går också bra — detta
kallar vi att i grunden genomföra halvsocialistisk kooperation.
För resten av landsbygdsbefolkningen kommer kooperationen senare.
Att gå för sakta är inte bra, inte heller att gå
för fort — bägge är opportunism. Det finns två
slags opportunism: att gå för sakta och att gå för
fort. Uttryckt på detta sätt, blir det lättare för
gemene man att förstå.
Provins, municip (och autonomt område), prefektur
och härad — alla tre nivåer måste hela tiden
skaffa sig kännedom om rörelsens utveckling och ta itu med
varje problem när det uppstår. Se till att ni inte väntar
tills problemen hopar sig innan ni börjar bena ut dem, det vore
att kasta in jästen efter degen. Förr gjordes mycket av vårt
arbete på detta sätt, problem fick hopa sig i stället
för att lösas när de uppstod, och en sammanfattning eller
kritik gjordes först i efterhand. En del kamrater gjorde detta
misstag under rörelserna mot "de tre onda" och "de
fem onda". Kritisera inte i efterhand. Man måste också
kritisera i efterhand, men bäst är att göra det så
snart ett fel dyker upp. Att bara ägna sig åt efterhandskritik
och underlåta att ge vägledning allteftersom förhållandena
ändras är inte bra. Vad bör göras när saker
och ting tar en ogynnsam vändning? När det händer, bromsa
omedelbart eller, med andra ord, gör halt. Det är som att
köra bil: vi bromsar genast när fara uppstår då
vi kör utför en brant sluttning. Provins-, prefektur- och
häradsmyndigheterna har alla befogenhet att slå till bromsarna.
Uppmärksamhet måste ägnas åt att avvärja
"vänster"-avvikelser. Det är marxistiskt att förhindra
"vänster"-avvikelser, inte opportunistiskt. Marxismen
kräver inte "vänster"-avvikelser och "vänster"-opportunism
är inte marxism.
Vad bör vi från och med nu tävla om,
när vi skapar kooperativ? Om kvalitet, om att hålla normerna.
Vad mängd och snabbhet beträffar, räcker det vi förut
sagt, och tyngdpunkten ligger nu på tävlan i fråga
om kvalitet. Vad är då måttstocken på kvalitet?
Den är ökad produktion och att inga djur går förlorade.
Hur kan produktionen ökas och förluster av djur undvikas?
För att uppnå detta är det nödvändigt att
följa principerna om frivilligt deltagande och ömsesidig nytta,
göra upp allsidiga planer och ge smidig ledning. Under dessa förutsättningar
tror jag att kooperativen blir i stånd att uppnå bättre
kvalitet, höja produktionen och hindra att djur går förlorade.
Vi måste med alla medel undvika det misstag som en gång
begicks i Sovjetunionen och som ledde till att ett stort antal djur
slaktades. De kommande två åren blir avgörande, och
framför allt de kommande fem månaderna, det vill säga
nästa vinter och vår. Jag vill uppmana kamraterna här
att se till att det inte uppstår några allvarliga problem
eller att ett större antal oxar går förlorade under
tiden från november i år till mars nästa år.
Eftersom vi bara har ett fåtal traktorer är oxar dyrbarheter,
de är de viktigaste verktygen i jordbruksproduktionen.
Under de närmaste fem månaderna måste
ledande kadrer på provins-, prefekturs-, härads-, distrikts-
och sockennivå, och framför allt sekreterare och vice sekreterare
i partiet, fördjupa sig i frågan om kooperativen och bekanta
sig med de olika problemen i samband med dessa. Är tiden för
kort? Jag tror fem månader räcker, om ni allvarligt anstränger
er. Det är naturligtvis mycket viktigt att kamraterna på
provinsnivå gör så, men det blir mycket farligt om
i synnerhet kamrater på härads-, distrikts- och sockennivå
inte tränger in i denna fråga och praktiskt taget ingenting
vet om kooperativ när många håller på att bildas.
Vad är att göra om en kamrat helt enkelt inte kan tränga
in i frågan? Då bör han ges annat arbete.
Centralkommittén kommer troligen att sammankalla
en liknande konferens om fem månader, det vill säga efter
mars nästa år. Då ska vi ha en tävlan i kvalitet,
och de som talar vid konferensen förväntas inte upprepa vad
de sagt här, ty det måste bli något nytt, det vill
säga tonvikten bör ligga på frågor som allsidig
planering, förvaltning och metoder för att leda. De bör
tala om effektivare metoder att upprätta fler och bättre kooperativ
snabbare. Med andra ord, de bör behandla frågan om kvaliteten.
Metoderna för att leda är mycket viktiga.
För att undvika misstag, måste man ge akt på dessa
metoder och stärka ledningen. Här är några förslag
till metoderna för att leda; pröva om de passar. Ett är
att hålla flera stora eller små möten varje år
för att lösa aktuella problem, som vi gör nu. När
ett problem dyker upp, bör ni se efter vad som är allmängiltigt
i det särskilda fallet. Man behöver inte fånga alla
sparvar och dissekera dem innan man kan bevisa att "trots att sparven
är liten, har den alla livsviktiga organ". Så har ingen
vetenskapsman någonsin gjort. Så snart ni har en klar bild
av några kooperativ, kan ni dra riktiga slutsatser. Utöver
metoden att hålla möten kan ni använda telegraf och
telefon och bege er ut på inspektionsfärder, det är
också mycket viktiga metoder för ledning. Vidare bör
varje provins välja ut lämplig personal för att sköta
dess publikationer väl och förbättra dem så att
erfarenheter snabbt kan utbytas. Här är ett annat förslag,
som jag skulle vilja att ni prövade. Jag ägnade elva dagar
åt att läsa drygt 120 rapporter och göra rättelser
och skriva anmärkningar till dessa. På det sättet har
jag "färdats genom alla kungarikena" och längre
än Konfutse, "rest" ända till Yunnan och Sinkiang.[2]
Kanske skulle varje provins och autonomt område kunna ställa
samman en bok varje år eller varje halvår, med en artikel
från varje härad, så att erfarenheterna från
alla häraden kan utväxlas; det kommer att underlätta
den kooperativa rörelsens snabba spridning. Ännu en metod
är att ge ut bulletiner. Partikommittén i varje härad
bör sända bulletiner till partikommittén i prefekturen,
den i sin tur till provinsens eller det autonoma områdets partikommitté
och till Centralkommittén, med rapporter om hur många kooperativ
som har upprättats och vilka problem som har uppstått. Genom
dessa bulletiner kommer ledningen på alla nivåer att bekanta
sig med läget och kunna finna lösningar på problem,
när de uppstår. Detta är några förslag till
metoderna för att leda, som alla närvarande kamrater kan fundera
över.
IV. OM IDEOLOGISK KAMP
All tidigare erfarenhet har visat en sak: Ideologisk
kamp måste träffa mitt i prick. Idéer måste
konfronteras med varandra, for att använda ett nutida uttryck.
Liksom i strid stöter du med ditt svärd mot mig, och jag gör
en stot tillbaka, och de två svärden måste korsas —
detta är konfrontation. Utan att idéer konfronteras kan
ingen klarhet och grundlighet uppnås och det är inte bra.
Vid detta möte har vi haft konfrontation och sålunda uppnått
klarhet och grundlighet i vårt tankande. Första fördelen
med denna metod är att den hjälper de flesta kamrater att
bli klara över frågorna, och den andra, att den hjälper
de kamrater som har gjort misstag att ratta dessa.
För kamrater, som har begått misstag, finns
det bara två krav, som jag ser det: for det första, måste
de själva vilja göra revolution, for det andra, måste
andra tillåta dem att fortsatta göra revolution. Det finns
enskilda personer som själva inte vill fortsatta göra revolution;
Chen Tu-hsiu till exempel ville inte, och inte heller Chang Kuo-tao
eller Kao Kang och Jao Shu-shih, men sådana personer utgör
bara en handfull. De flesta människor vill fortsatta göra
revolution. Så kommer det andra kravet: de måste tillåtas
göra revolution. Vi bor inte handla som den falske "främmande
djävulen" i 'Den sanna historien om Ah Q' som utestänger
Ah Q från revolutionen, eller som den vitrockade akademikern[3]
Wang Lun i Berättelser från träskmarkerna,
som också utestänger andra från revolutionen. Den som
stänger ute folk från revolutionen hamnar i en mycket farlig
situation. Den vitrockade akademikern Wang Lun, som stänger ute
folk från revolution, mister till slut livet. Kao Kang utestängde
andra människor från revolutionen, och miste inte han också
till slut livet?
Historiska erfarenheter visar att de flesta som har
begått dogmatiska eller empiriska misstag kan ratta dem. Men det
kräver två förutsättningar: å ena sidan allvarlig
kritik, och, å andra sidan, en fördragsam inställning.
Det är inte bra om den saknas, ty dess frånvaro skulle leda
till onaturliga inbördes förhållanden. Vem gör
inte ett eller annat misstag? Alla, ingen undantagen gör misstag,
fast en del gör stora misstag och andra små. Hur som helst
är det få som är oförbätterliga som Chen Tu-hsiu,
Chang Kuo-tao, Kao Kang, Jao Shu-shih och också Chen Kuang och
Tai Chi-ying. Med undantag for ett fåtal personer som dessa kan
alla, som har begått misstag räddas, och kan ratta sina misstag
med sina kamraters hjälp. Vi bor handla på detta satt och
ha tillförsikt. De som har begått misstag bor å sin
sida också ha tillförsikt.
En del kamrater i Centralkommitténs avdelning
for arbetet på landsbygden, och i synnerhet kamrat Teng Tzu-hui,
har begått misstag. De misstag han har begått denna gång
är till sin natur högeravvikande och empiriska. Kamrat Teng
Tzu-hui har gjort självkritik. Även om en del kamrater i gruppdiskussionerna
ansåg att den inte var tillräckligt grundlig har vi som tillhor
politbyrån och andra kamrater diskuterat den och funnit den som
helhet tillfredsställande. For närvarande är den förståelse
han har visat god nog. Det bor erkännas att kamrat Teng Tzu-hui
har gjort mycket arbete under den långa revolutionära kampen
och bidragit till den. Men han borde inte ha låtit sina bidrag
bli till ett handikapp. Han har själv erkänt det och sagt
att han i viss mån har utnyttjat det faktum att han är äldre.
Man måste vara blygsam. Förutsatt att kamrat Teng Tzu-hui
är blygsam och redo att ta emot sina kamraters hjälp, tror
vi att han ska kunna ratta sina misstag.
Kamrat Teng Tzu-hui förde en gång fram det
slag av programmatisk formulering som förespråkade förlitan
på affärsmannen (det vill saga bourgeoisin) och de "fyra
stora friheterna". Den formuleringen var felaktig, till sin natur
var den ett verkligt borgerligt program, ett kapitalistiskt program,
inte ett proletärt, och den gick emot beslutet från sjunde
centralkommitténs andra plenarmöte, att bourgeoisin skulle
begränsas. Vi följer nu politiken att begränsa både
bourgeoisin i städerna och den på landsbygden (de rika bönderna).
De "fyra stora friheterna", enligt vilka det inga begränsningar
finns for anställning av arbetare, handel, penningutlåning
och utarrendering av jord, måste därför ifrågasattas.
Jag skulle vilja saga att det finns "fyra små friheter".
Skillnaden går mellan stor och liten. Med begränsningar har
bourgeoisin en bit av dessa friheter, bara en liten bit. Vi måste
förbereda förutsättningarna for att kunna beröva
bourgeoisin också dessa små friheter. Gentemot bourgeoisin
i städerna tilllämpar vi en politik av utnyttjande, begränsning
och omvandling. Vi måste utnyttja den men samtidigt begränsa
den del av dess verksamhet som är skadlig for landets hushållning
och folkets försörjning. En sådan politik är varken
"vänster" eller höger. Inga begränsningar alls
skulle betyda att luta for mycket åt höger. Total begränsning,
att hindra bourgeoisin från all slags verksamhet, skulle betyda
att luta for mycket åt "vänster". Lenin sade att
det inte bara skulle vara dumt utan rena självmordet for ett politiskt
parti att försöka utplåna kapitalismen i ett enda slag
nar det fortfarande finns miljoner och åter miljoner av småproducenter[4]
Men kamrat Teng Tzu-huis formulering var felaktig eftersom han inte
nämnde någon begränsning, och häri skilde hans
formulering sig från Centralkommitténs och andra plenarmötets.
En del kamrater bryr sig nästan inte om partiets
resolutioner och de politiska riktlinjer partiet under långa perioder
förespråkar, som om de varken hade läst eller hört
talas om dem — varför vet jag inte. Rörelsen för
ömsesidig hjälp och kooperation till exempel pågick
i många år i centrala revolutionära basområdet,
i Yenan och i vart enda basområde, men ändå verkar
dessa kamrater varken ha sett eller hört någonting om den.
Vintern 1951 antog Centralkommittén en resolution om ömsesidig
hjälp och kooperation inom jordbruksproduktionen, som de likaledes
struntar i. Så sent som 1953 talade de fortfarande aldrig om det
grundläggande utan fann nöje i att ge små favörer.
Med att de aldrig talade om det grundläggande menar vi, att de
aldrig talade om socialismen, och med att de fann nöje i att ge
små favörer menar vi, att de fann nöje i att ge de "fyra
stora friheterna". Det vill säga att en del kamrater inte
alls bryr sig om partiets resolutioner och en del av de riktlinjer och
program partiet har förespråkat under lång tid. I stället
går de sin egen väg. De försöker aldrig ta reda
på om liknande frågor har diskuterats förr och i så
fall hur. Vissa historiker gör sig mödan att studera till
och med orakelben, inskrifter på bronser och stentavlor och andra
lämningar från forntiden som grävts fram men dessa kamrater
bryr sig inte det minsta om vårt nära förflutna och
bryr sig inte om att undersöka det. Kort sagt struntar de helt
i vad som pågår utanför deras omedelbara omgivning
och bara skriver och pratar som de har lust; de har till exempel orerat
om de "fyra stora friheterna", och det har slutat med att
de kört huvudet i väggen.
En del andra kamrater föredrar alltid decentralisering.
De hävdar sitt oberoende och sätter till och med upp oberoende
kungadömen, eftersom de högeligen gillar diktatur. I början
var det för att få det bekvämt som de skapade kungadömen
och utropade sig till kungar. Men hur gick det? Till slut fick de det
väldigt obekvämt när de utsattes för kritik. Det
finns ju en opera som heter Tronbestigningen. Se hur bekvämt
Hsueh Ping-kuei fick det när han blev kung! Ty på hans tid
fanns det ingen självkritik, det var inte alls bra. Många
människor är alltid ovilliga att rådfråga andra.
Många kamrater avger en läpparnas bekännelse till kollektiv
ledning men i verkligheten är de ytterst förtjusta i personlig
diktatur, som om de inte skulle se ut som ledare om de inte vore diktatoriska.
Man behöver inte vara diktatorisk för att vara ledare, vet
ni inte det? Bourgeoisin har borgerlig demokrati, den betonar klassdiktaturen.
Proletariatet och kommunistiska partiet måste också utöva
klassdiktatur, att utöva personlig diktatur är illa. När
ett problem dyker upp är det alltid tillrådligt att rådfråga
andra, få det löst av kollektivet och slå samman de
mångas visdom. Det är det bästa sättet.
Ännu en punkt behöver tas upp här. Många
kamrater begraver sig i kontorsarbete och studerar inte problemen. Måste
man inte sköta kontorsarbete? Jovisst. Det går inte an att
försumma sådant arbete, men det vore farligt att enbart ägna
sig åt det utan att studera problemen. Om ni inte går ut
bland kadrerna och massorna, eller om ni, när ni är hos dem,
alltid läxar upp dem i stället för att rådfråga
och utbyta synpunkter med dem och säga: "Vad tycker ni om
mina idéer? Var snälla och ge mig era synpunkter" —
då kommer ni inte att kunna känna det politiska klimatet,
näsan blir okänslig, och ni får en politisk förkylning.
När näsan väl är täppt kan ni inte känna
hurudant klimatet är vid en viss tidpunkt. Idag sade kamrat Chen
Yi att man måste kunna gripa tag i en sak när den är
i sin knoppning. Den som inte kan se en sak när den redan är
vida spridd och blomstrande, måste var ytterligt trögtänkt.
Denna situation kräver uppmärksamhet. Det är mycket illa
om någon bara ägnar sig åt kontorsarbete och försummar
att studera problemen, gå ut bland massorna och kadrerna och rådfråga
dem.
V. ANDRA FRÅGOR
De flesta av de frågor jag nu ska diskutera har
tagits upp av kamraterna här.
För det första, när det gäller
att avlägsna välbärgade mellanbönder från
ledande poster i kooperativen måste man vara noga med vilka steg
som ska tas och vilka metoder som ska användas. Avskeda inte alla
på en gång. Även om de inte är lämpade att
vara ledare, är de ändå arbetande människor. Varje
fall bör avgöras på sina meriter, beroende på
hur personen i fråga sköter sig. En del välbärgade
mellanbönder måste avlägsnas, för det går
helt enkelt inte att låta dem fortsätta på sina poster.
Men det måste göras klart för massorna (till exempel
kooperativens medlemmar) och för den välbärgade mellanbonden
i fråga att han faktiskt inte är lämpad att fortsätta
att tjäna som ledare. Det finns ännu ett villkor, nämligen
att han inte får avsättas förrän en bättre
kvalificerad person är redo att ersätta honom eller har utbildats
för att inta hans plats. En del av de välbärgade mellanbönderna
kan fortsätta på sina poster efter att ha gjort självkritik
och rättat sina misstag, andra kan bli vice ledare eller kommittémedlemmar.
De som har gjort ett bra arbete ska förstås inte avlägsnas
bara för att de är välbärgade mellanbönder.
Behandla inte välbärgade mellanbönder som rika bönder,
för det är de inte. Avsätt inte alla på en gång.
Man måste närma sig frågan försiktigt och lösa
den noggrant. Provinser och orter förväntas undersöka
om de olika metoder jag har nämnt är lämpliga eller ej.
För det andra måste det göras klart
i partiavdelningarna och bland massorna, att nar vi nu säger att
lägre mellanbönder och högre mellanbönder är
två olika samhällsskikt, är det inte därför
att vi gör en ny definition av klasstatus utan därför
att olika samhällsskikt faktiskt intar olika inställning till
kooperativ omvandling. En del är aktiva, andra passiva och en liknande
skillnad finns bland enskilda inom samma skikt. Det finns till exempel
även bland fattigbönderna folk som for närvarande inte
vill ansluta sig till kooperativen. Detta faktum kan användas for
att övertyga de välbärgade mellanbönderna: "Se,
även bland fattigbönderna och de lägre mellanbönderna
finns det folk som är ratt passiva. De vill inte gå in så
vi tanker inte be dem komma med. Eftersom ni välbärgade mellanbönder
inte vill gå in nu, kan ni också stanna utanför."
Vi ska först dra in dem som är ivriga att gå med, och
sedan göra propaganda inom en andra grupp tills den också
blir tillräckligt ivrig att gå med, och därefter inom
en tredje grupp. Det bor göras i stadier, grupp for grupp. Till
slut kommer alla att gå med i kooperativen. Det är alltså
inte en fråga om att göra en ny definition av klasstatus.
For det tredje, frågan om godsägare och
rika bönder ska gå med i kooperativen. Vi kan kanske prova
följande satt: Ta häradet och socknen tillsammans som en enhet
(det räcker inte med att ta häradet ensamt som en enhet, for
ett härad kan ha blivit i stort sett kooperativt fast det kanske
inte finns några kooperativ alls i några av socknarna dar).
Nar häradet och socknen i stort sett har blivit kooperativa, det
vill saga nar sjuttio till åttio procent av bondehushållen
är anslutna, kan de konsoliderade kooperativen börja ta itu
med godsägarna och de rika bönderna i stadier, grupp för
grupp och i enlighet med deras uppförande. De som har en bra meritlista
och är ärliga och laglydiga kan ges medlemskap i kooperativen.
Andra kan få delta i det kollektiva arbetet i kooperativet och
få sin del av avkastningen men utan medlemskap i kooperativen.
I praktiken blir de medlemmar på prov och om de gör bra ifrån
sig kan även de bli medlemmar, på så satt har de någonting
att se fram emot. En tredje grupp får inte gå med i kooperativet
tills vidare, frågan ska tas upp senare och lösas individuellt.
Inga av de godsägare eller rika bönder som tas in i kooperativen
får utnämnas till poster dar. Kan inte ungdomar, som kommer
ur godsägares eller rika bönders familjer, är utbildade
och har provats en tid, ges sådana arbeten som att lära folket
i byarna läsa och skriva? På platser dar det finns mycket
få andra intellektuella, behovs de for att tjäna som lärare
i las- och skrivkunnighet under ledning och övervakning av partiavdelning
och kooperativets förvaltningskommitté. Det finns fortfarande
en hel del sådana utbildade ungdomar bland grundskollärarna.
Dessa ungdomar ur godsägarnas eller de rika böndernas familjer
är bara sjutton-aderton år gamla och har just gått
ur grundskolan eller lägre mellanskolan, och jag tycker det är
onödigt strängt att inte ens låta dem tjäna som
lärare i läs och skrivkunnighet. Vi kan engagera dem for att
lära bönderna läsa och skriva, for att utplåna
analfabetismen. Var snälla och tänk över om detta är
utförbart. Att tilldela dem arbete som bokhållare vore dock
tämligen riskabelt.
For det fjärde: Vad villkoren for upprättandet
av kooperativ av avancerad typ angår och hur många som ska
upprättas, tanker jag inte saga något om idag. Men jag ber
er, kamrater, att studera dessa villkor, sedan kan vi diskutera saken
nästa år. Olika orter kan handla enligt rådande förhållanden.
Kort sagt sådana kooperativ kan upprättas dar förhållandena
är mogna men inte annars, och ni kan börja med bara några
få och sedan öka antalet steg for steg.
For det femte: vad galler tidpunkten for att upprätta
kooperativ kan ni kanske överväga om den måste koncentreras
till vintern och våren varje år och huruvida ett antal även
kan upprättas under sommaren eller hösten, som faktiskt redan
sker på vissa håll. Men det måste påpekas att
en mellantid for vila och konsolidering är nödvändig
mellan två vågor och att man måste kontrollera och
konsolidera efter upprättandet av ett antal kooperativ, innan fler
upprättas. Det är som att utkämpa slag: det bor ordnas
med vila och konsolidering mellan två slag. Det är helt fel
att inte göra detta, att inte göra något uppehåll
och inte medge något andrum. Inom armén fanns en gång
åsikten att vila och konsolidering kunde undvaras, att det var
onödigt att hämta andan och att nödvändigt var att
marschera på och slåss hela tiden, vilket faktiskt är
omöjligt. Människor måste sova. Om vårt möte
idag inte skulle ajourneras utan fortsatta utan grans, skulle alla gå
emot det, också jag. Folk behöver en lång vila och
konsolidering varje dag — sju eller åtta, eller åtminstone
fem eller sex timmars sömn, de kortare vilopauserna under dagen
ej medräknade. Att saga att upprättandet av kooperativ, som
är av så stor vikt, kan fortgå utan vila och konsolidering
är ytterst naivt.
For det sjätte, är parollen "skot kooperativen
med flit och sparsamhet" mycket bra. Den har forts fram av folk
på gräsrotsnivå. Det är nödvändigt att
vara strängt sparsam och bekämpa slöseri. Nu pågår
en kraftig kampanj mot slöseri i städerna, och likaså
i byarna. Vi måste uppmuntra flit och sparsamhet i skötseln
av hushållet, i skötseln av kooperativet och i landets uppbygge.
Vår nation måste först och främst vara flitig,
och därnäst sparsam; vi får inte vara lata och slösaktiga.
Lattja leder till förfall, det är inte bra. For att skota
kooperativen med flit och sparsamhet kravs att höja arbetsproduktiviteten,
vara strängt sparsam, sänka produktionskostnaderna, börja
fora räkenskaper och bekämpa överdåd och slöseri.
Alla kooperativ måste höja arbetsproduktiviteten och sänka
produktionskostnaderna. Fora räkenskaper kan man börja med
så småningom. Allteftersom kooperativen växer i storlek,
blir de tvungna att börja fora räkenskaper; de måste
lära sig det steg for steg.
For det sjunde, är det en brist med detta möte
att ingen har talat om statsjordbruken. Jag hoppas Centralkommitténs
avdelning for arbetet på landsbygden såväl som jordbruksministeriet
ska studera den frågan. I framtiden kommer statsjordbrukens andel
att växa for varje år.
For det åttonde, måste vi fortsatta att
bekämpa han-chauvinism. Den är en form av borgerlig ideologi.
Hanfolket är så talrikt att det är benäget att
se ner på de nationella minoriteterna och inte hjälpa dem
helhjärtat, och därför måste vi obevekligt bekämpa
han-chauvinism. Naturligtvis kan det uppstå trångsynt nationalism
bland de nationella minoriteterna och detta måste också
bekämpas. Men av dessa två är han-chauvinismen den viktigaste,
den som ska bekämpas först. Så länge kamrater av
hannationalitet har en korrekt inställning till de nationella minoriteterna
och behandlar dem med verklig opartiskhet, så länge den nationalitetspolitik
de följer och den inställning de tar till frågan om
förhållandena mellan nationaliteterna är helt marxistisk
och inte återspeglar borgerliga synpunkter, det vill saga så
länge de är fria från han-chauvinism, blir det jämförelsevis
lätt att övervinna trångt nationalistiska synpunkter
bland de nationella minoriteterna. Nu finns det fortfarande en hel del
han-chauvinism. Till exempel: de nationella minoriteternas angelägenheter
monopoliseras. Ingen respekt visas for deras seder och bruk. Hanerna
ser ned på dem och talar om hur efterblivna de ar. Vid partiets
rikskonferens i mars sade jag att Kina inte kan klara sig utan sina
nationella minoriteter. Det finns tjogtals nationaliteter i Kina. De
områden som de nationella minoriteterna bebor är mer vidsträckta
an de som hanerna bebor och överflödar av alla slags naturrikedomar.
Vår folkhushållning kan inte klara sig utan de nationella
minoriteternas hushållning.
For det nionde, tror jag att vi bor få fart på
kampanjen for att utplåna analfabetismen. På en del håll
har denna kampanj själv blivit utplånad, och det är
inte bra. Det är analfabetism och inte kampanjen som bor utplånas
under omvandlingen till kooperativ; det vill saga vi bor utplåna
analfabetismen och inte kampanjen for att utplåna den.
For det tionde, undrar en del folk vad som menas med
"vänster"- och högeravvikelser. Som vi har sagt
tidigare ror sig allting i rummet och tiden. Har ska jag framfor allt
tala om tidsfrågan. Om de iakttagelser ni gör av tingens
rörelse inte stämmer överens med verkligheten, begår
ni en "vänster”-avvikelse om er bedömning görs
for tidigt och en högeravvikelse om den släpar efter. Ta till
exempel den kooperativa rörelsen. Trots att förutsättningarna,
såsom massornas entusiasm, den omfattande förekomsten av
lag for ömsesidig hjälp och partiets ledning, redan är
mogna, förnekar en del kamrater fortfarande detta. Nar det redan
är möjligt (inte for flera år sedan, utan just nu) for
den kooperativa rörelsen att utvecklas på ett storartat satt
säger de fortfarande att det är omöjligt. Allt detta
är en högeravvikelse. Å andra sidan vore det en "vänster”-avvikelse
att kräva att åttio procent av hela landet skulle gå
in i kooperativ på mycket kort tid, nar sådana förutsättningar
som böndernas politiska medvetenhetsnivå och partiets ledning
ännu inte är mogna. Som de gamla kinesiska ordstäven
säger: "Nar melonen är mogen faller den av stängeln"
och "Nar vatten rinner bildas en fåra". Vi bor handla
i enlighet med de konkreta förutsättningarna och nå
våra mål naturligt i stallet for att tvinga fram dem. Ta
en barnafödsel till exempel, den kräver nio månader,
och det vore inte bra om läkaren började trycka på och
tvinga ut barnet i sjunde månaden. Det skulle vara en "vänster”-avvikelse.
Om det ofödda barnet å andra sidan redan är nio månader
gammalt och absolut vill men ni ändå inte tillåter
det att komma ut, då vore det en högeravvikelse. Kort sagt,
allting ror sig i tiden. Nar ratta tiden är inne for att göra
något måste det göras. Om ni hindrar detta, begår
ni en högeravvikelse. Om den ratta tiden for något inte är
inne och ni ändå försöker att genomtvinga det,
begår ni en "vänster"-avvikelse.
For det elfte, undrar en del folk om det inte är
möjligt att det kommer att göras misstag, som är "vänster"-avvikelser?
Vårt svar är att det är helt möjligt. Om ledningen
på en viss ort, vare sig det är en partiavdelning i en socken
eller en partikommitté i ett distrikt, ett härad, en prefektur
eller provins, inte tar hänsyn till massornas politiska medvetenhetsnivå
och till hur lagen for ömsesidig hjälp utvecklas, och om den
bara söker kvantitet och struntar i kvaliteten i stallet for att
göra upp planer, utöva kontroll och upprätta kooperativ
stegvis och gruppvis — då kommer allvarliga "vänster"-misstag
oundvikligen att dyka upp. Nar det är ett uppsving av entusiasm
bland massorna, nar alla söker inträde i kooperativet, är
det absolut nödvändigt att förutse alla slags svårigheter
och varje tänkbar ogynnsam betingelse och öppet bekantgöra
dessa for massorna och låta dem grundligt överväga saken.
Om de inte är rädda kan de gå med; om de är rädda
behöver de inte göra det. Vi får naturligtvis inte skrämma
bort folk. Idag kan jag val inte skrämma bort er, eftersom vi har
suttit samlade så många dagar. Det är nödvändigt
att lugna ner folk i rätt ögonblick, så att de inte
blir for upphetsade.
Vi är emot gränslös ängslan och
otaliga tabun och regler. Betyder det att vi inte ska hysa någon
ängslan alls? Inte ha ett enda tabu? Inte en enda regel? Naturligtvis
inte. Vem finns, som inte hyser ängslan, den nödvändiga,
den berättigade ängslan? Nödvändiga tabun och regler
bör vi också ha. Hur skulle vi kunna klara oss utan ett fåtal
tabun och regler? Det är helt riktigt att hysa den nödvändiga
ängslan och ha de tabun och regler som behövs, och likaså
nödvändiga pauser, uppehåll, inbromsningar och avbrott.
Här är en metod: när folk just håller
på att bli uppblåsta, när de är på vippen
att bli viktigpettrar, bör de ges en ny uppgift (vi har nu till
exempel föreslagit en tävlan i kvalitet, och när ni kommer
hit nästa år ska resultaten jämföras; vid den tiden
kommer kvantiteten att ha blivit en bifråga) så att de inte
har en chans att bli uppblåsta, eftersom de inte kommer att ha
tid till det. Den metoden har vi prövat förr. När ett
arméförband vann ett slag och en del kamrater med förtjusning
började breda ut sig om det bland sin omgivning och gjorde sig
alltför viktiga, gav vi dem en ny uppgift — att utkämpa
ett slag till. Så snart de fick den nya uppgiften, måste
de börja tänka över de problem den innebar och göra
förberedelser varför de slutade vara viktigpettrar och inte
hade tid för högmod.
För det tolfte, har en del kamrater föreslagit
att häradsnivån kanske kunde få rätt till ett
manöverutrymme på tio procent. Ta till exempel upprättandet
av kooperativ, antalet kan vara antingen tio procent mindre eller tio
procent större. Jag tror detta förslag kan antas. Det är
ett bra förslag. Så var inte för stela i vad ni gör.
Var goda och tänk vidare på saken.
För det trettonde, finns det inte folk som vill
kasta om vårt beslut? Det finns ganska många. De tror att
kooperativen kommer att gå om intet och att vad vi gör kommer
att kastas om helt, och de säger att vi inte är marxister
utan opportunister. Men som jag ser det, utvisar den allmänna tendensen
att detta beslut är oåterkalleligt.
För det fjortonde, frågar en del folk: vilken
blir trenden i framtiden? Den kommer att bli att i stort sett genomföra
den socialistiska industrialiseringen såväl som den socialistiska
omvandlingen av jordbruk, hantverk och kapitalistisk industri och handel
inom en tid av omkring tre femårsplaner. Såvitt jag kan
se blir trenden denna. Men det kan tilläggas, som jag antydde vid
vårt partis förra rikskonferens, att vi inom 50-75 år,
det vill säga, inom en period av tio till femton femårsplaner
ska kunna göra Kina till ett starkt socialistiskt land.
Under denna tid av 50-75 år kommer många
allvarliga och komplicerade konflikter och strider säkert att äga
rum utomlands, här hemma och inom partiet, och vi kommer säkert
att möta en mängd svårigheter. Vi har själva genomlevt
jag vet inte hur många konflikter, väpnade och fredliga,
blodiga och oblodiga, så hur kan man garantera att det inte blir
några i framtiden? Det kommer förvisso att uppstå konflikter
— inte några få utan många. Bland dessa kommer
vi att få uppleva utbrottet av ett världskrig, att atombomber
släpps över oss och att det dyker upp folk av samma slag som
Beria, Kao Kang, Chang Kuo-tao och Chen Tu-hsiu. Många saker kan
vi inte förutse nu. Men som vi marxister ser det, är det säkert
att alla svårigheter kan övervinnas och att ett starkt socialistiskt
Kina kommer att uppstå. Är detta säkert? Jag tror det.
Enligt marxismen är det säkert. Bourgeoisin har redan skapat
sig en dödgrävare, och graven står färdig. Hur
skulle den kunna undgå att dö? På tal om trender, är
detta i stort sett trenden.
För det femtonde, har ni ställt många
ändringsförslag till de bägge dokumenten — resolutionen
och reglerna. Det är mycket bra. Vi ska samla ihop era förslag
för att överväga dem. Sedan resolutionen har antagits
idag ska den revideras och publiceras inom några dagar av politbyrån.
Reglerna kommer att ta längre tid. De demokratiska personligheterna
måste rådfrågas och den lagfästa proceduren måste
följas. Eller också kommer reglerna kanske först, liksom
värnpliktslagen, att läggas fram inför nationella folkkongressens
stående utskott för diskussion och sedan sändas till
regeringen för att publiceras i syfte att få in synpunkter.
Under en period kan man lokalt följa reglerna på prov till
dess att de underställs nationella folkkongressen för antagande
nästa år.
Till slut vill jag i förbifarten be er att ge
akt på hur man ska skriva. Jag hoppas att ni alla ska bli "lärare
i språk och stil". Era artiklar är väl skrivna,
med undantag kanske för en del brister. Ni bör se till att
hjälpa andra att förbättra sitt sätt att skriva.
Bland de artiklar som många kamrater nu skrivit finns en del,
men rätt få, som är långdragna och utan innehåll;
huvudfelen är att de använder för mycket klassisk kinesiska
och smakar för mycket av den till hälften litterära,
till hälften folkliga stilen. När man skriver artiklar måste
man ge akt på logiken. Det vill säga, man måste ge
akt på hur en artikel eller ett tal som helhet uppbyggs, och det
måste finnas något slag av förhållande mellan
början, mitten och slutet, ett inre förhållande, och
de tre delarna får inte strida mot varandra. Man måste också
följa grammatikens regler. Många kamrater utelämnar
subjektet eller objektet i en sats där det inte bör utelämnas,
använder adverb som verb och till och med utelämnar verben.
Allt detta strider mot grammatiken. Man måste också ge akt
på vältalighet, hur man ska skriva mera levande. Kort sagt:
att vara logisk, att följa grammatiken och att bättre behärska
vältagligheten — dessa är de tre punkter jag skulle
vilja att ni tänker på när ni skriver.
NOTER
[*]Slutord
vid Kinas kommunistiska partis sjunde Centralkommittés sjätte
utvidgade plenarmöte.[TILLBAKA]
[1]V.
I. Lenin: "Om naturaskatten". Se Valda verk, Förlaget
för litteratur på främmande språk, Moskva 1956,
s. 552, eller Collected Works, Vol. 32, Progress Publishers, Moscow
1965, s. 329.[TILLBAKA]
[2]Syftar på
kamrat Mao Tsetungs sammanställning "Hur man sköter
producentkooperativ inom jordbruket", som han gjorde efter
att ha läst de rapporter om jordbrukskooperationen, som insänts
från olika platser. Se "Förord till Det socialistiska
uppsvinget på Kinas landsbygd" nedan.[TILLBAKA]
[3] I den klassiska
kinesiska romanen Berättelser från träskmarkerna
blir Wang Lun (med tillnamnet "den vitrockade akademikern")
ledare för de upproriska bönderna när de intar Liangshan-berget,
och han vill förbli ledare. När Lin Chung, chefsinstruktör
vid huvudstadens garnison, tvingas göra uppror mot myndigheterna
och söker skydd på Liangshan-berget, försöker Wang
Lun först att avvisa honom och gör sedan livet surt för
honom. Senare vägrar han att låta Chao Kai, ledare för
ett bondeuppror, och hans män förena sig med upprorsmännen
på Liangshan-berget. Till slut dödas Wang Lun av Lin Chung.[TILLBAKA]
[4] V. I. Lenin,
a.a.[TILLBAKA]
1955 |
Ordförande
Mao Tsetung |
|